Här kan du läsa mer om vitaminerna vi säljer och vad dom är bra för!

 

Vitamin C, askorbinsyra, fungerar som antioxidant och behövs bland annat för att bygga upp

kroppens brosk- och benvävnad. Det underlättar även upptaget av järn från maten.

 

Magnesium behövs bland annat för produktionen av protein, för omsättningen av kalcium

samt för normal nerv- och muskelfunktion.

 

Kalcium är ett livsnödvändigt grundämne. Kalcium behövs bland annat då skelett och tänder

bildas samt vid blodkoagulering och nervfunktion.

 

Vitamin D reglerar kalkbalansen i skelett och tänder.

 

Vitamin B Complex

B1, B2, B3, B6, B12

B-vitaminer bidrar till en normal energiomsättning (vitamin B1, B2, B3, B12 och pantotensyra)

och till ett normalt fungerande nervsystem (vitamin B1, B2, B3, B6 och B12).

 

Vitamin B1 (Tiamin) är ett viktigt coenzym vid omsättningen av kolhydrater, för att nerver och

muskler ska fungera normalt och för att kroppens energiproduktion ska vara normal.

Vitamin B1 förbättrar inlärnings- och uppfattningsförmågan samt verkar svagt vattendrivande.

Tiamin har även inflytande på lever och bukspottkörtel.

 

Vitamin B2 (riboflavin) är en vattenlöslig vitamin som även kallas vitamin G och är centralt för

cellernas energiproduktion. Det behövs för förbränningen av kolhydrater, protein och fett.

En annan viktig funktion är att bryta ner olika gifter och läkemedel i levern. Riboflavin är även

en av kroppens viktigaste antioxidanter. Omvandlingen av riboflavin till dess aktiva enzymformer

hämmas vid försämrad sköldkörtelfunktion samt vid störd funktion hos binjurarna.

 

Vitamin B3 (Niacin) är en vattenlöslig vitamin som är nödvändigt för en effektiv ämnesomsättning.

Ofta samverkar det i sin funktion med andra B-vitaminer.

Vitamin B3 är även nödvändigt för frisk hud, tunga och matsmältningvävnad, bildning av röda

blodceller samt syntes av exempelvis kortison, insulin och sexhormoner.

Niacin minskar mängden av det dåliga kolesterolet i blodet, samtidigt som det ökar mängden

av det goda kolesterolet. Det har visats att det minskar risken för hjärtinfarkt och hjärtsjukdomar.

Det finns flera andra sjukdomar som vitamin B3 effektivt förebygger.

 

Vitamin B6, (pyridoxin), är nödvändigt för proteinomsättningen och har betydelse för exempelvis

nervernas funktion.

 

Vitamin B12 (Cobalamin) är den kemiskt mest komplexa vitaminen och behövs för produktionen

av röda blodkroppar, nervsystemets funktion samt cellernas ämnesomsättning.

Om du är vegetarian eller vegan bör du vara uppmärksam. B12 finns nästan enbart i animalisk kost.

I människans tarm sker en syntes av B12 men det är osäkert om vi kan tillgodogöra oss det.

 

Vitamin E är en antioxidant som bland annat skyddar våra vävnader genom att förhindra att de

fleromättade fettsyrorna som bygger upp membranen bryts ner.

E-vitamin är bra för huden, gör huden elastisk och förebygger bl.a. rynkor och skyddar huden

mot solens UV-strålar. Motverkar leverfläckar, ärrbildningar och har en läkande effekt på sår

 

Fleromättat fett

Fleromättade fetter är livsnödvändiga. Kroppen kan inte själv tillverka dem.

Omega-3 minskar blodets levringsförmåga och minskar på så sätt risken för blodpropp.